Media społecznościowe są dla nas codzienną formą przekazywania informacji i kontaktowania się z naszymi znajomymi. To łatwe w użyciu platformy, które w szybki sposób pozwalają na łączenie się z ludźmi na całym świecie. Od kilku lat jednak są one czymś więcej niż sposobem na pozyskiwanie potrzebnych informacji i wysyłanie wiadomości do przyjaciół w wolnym czasie. Media społecznościowe są dzisiaj stałym elementem strategii marketingowych firm na całym świecie i tym samym nie są używane już wyłącznie jako rozrywka. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, bądź inną firmę, która bazuje na kontakcie z klientem i jeszcze nie założyłeś konta firmowego na żadnym portalu społecznościowym, przeczytaj, dlaczego warto to zrobić.
Kilka słów wstępu o serwisach społecznościowych
Po pierwsze, każdy serwis społecznościowy jest używany przez większość jego użytkowników niemal każdego dnia. Posiadacze aplikacji na swoich telefonach przeglądają wiadomości w wolnych chwilach – podczas przerwy w pracy czy w komunikacji miejskiej. Wiadomości dostają się więc do nich szybko. Jeśli kiedyś kontaktowałeś się ze swoimi klientami jedynie podczas wyznaczonych godzin pracy, teraz możesz kontynuować niejako ten kontakt w każdej chwili. Nie chodzi tutaj o wysyłanie maila czy telefon, ale o napisanie na Facebooku wiadomości, która może zostać przeczytana o dowolnej porze i na którą odpowiedź również może pojawić się w dowolnej chwili. Oznacza to, że zaznaczasz swoją obecność przez całą dobę i pozostajesz w pamięci (potencjalnego) klienta.
W tym miejscu warto przypomnieć, jakie są najpopularniejsze serwisy wśród mediów społecznościowych, które warto wykorzystać jako platformy marketingowe. Facebook jest z pewnością najbardziej znanym i wszechstronnym z nich. Powodem tego jest możliwość umieszczania na Facebooku zarówno obszernych tekstów, jak i zdjęć, a także utworzenie integracji z oficjalną stroną Twojej firmy, dzięki której możesz zamieścić w serwisie swoje produkty. Dodatkowo można utworzyć grupę zrzeszającą ludzi o różnych zainteresowaniach i zapotrzebowaniu, a to jeszcze nie wszystko. Ważna jest także możliwość dodawania komentarzy, co jest podstawą w nawiązywaniu pozytywnej relacji z klientem.
Jak wybrać serwis zgodnie z działalnością sklepu internetowego
Inne popularne serwisy społecznościowe, które warto wykorzystać to Twitter, Instagram oraz YouTube. Warto przetestować każdy z nich, aby wiedzieć, który trafia konkretnie do Twoich odbiorców. Warto wybrać także serwis pod względem produktów, które sprzedajesz w swoim sklepie. Jeśli są to, np. ubrania czy meble, klienci chcą dokładnie widzieć, jak wygląda dany model, dlatego założenie firmowego konta na Instagramie będzie w tym przypadku dobrym pomysłem. Jeśli z kolei sprzedajesz książki, samo zdjęcie może nie być wystarczającą zachętą do zakupu – warto do niego dołączyć krótki fragment czy recenzję, czyli będzie potrzebny serwis, który umożliwia pisanie nieco dłuższych notatek. Sklepy internetowe sprzedające bardziej skomplikowany sprzęt, który wymaga instrukcji obsługi czy który posiada wiele wariantów użytkowania, z powodzeniem poprowadzą swój własny kanał w serwisie YouTube, gdzie będą mogli umieszczać krótkie instruktaże bądź ciekawostki dotyczące ich produktów.
Jeśli chodzi o wybór serwisu do marketingu, wiele zależy również od tego, czy sprzedajesz swoje produkty tylko w Polsce, czy również za granicami kraju. Nie każdy serwis jest równie popularny w każdym kraju. Przykładowo, Twitter jest znacznie popularniejszy w takich krajach jak Wielka Brytania czy Hiszpania, niż w Polsce (https://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/attachment/2015-social-network-popularity-by-country/). Wówczas warto być obecnym w takim serwisie, który będzie często odwiedzany przez Twoich klientów w danym państwie.
Jak to działa, czyli co oznacza obecność w mediach społecznościowych?
Zakładając konto w jednym z serwisów społecznościowych, warto pamiętać o kilku podstawowych faktach.
- Twój profil w serwisie społecznościowym to nie tablica ogłoszeń, na której ktoś zamieszcza informację czy powiadomienie, na które nie będzie odpowiedzi. Taki profil oznacza chęć skontaktowania się ze swoimi odbiorcami, poznania ich gustów i opinii.
- Twoja aktywność w mediach społecznościowych pokazuje, że Twój sklep się rozwija i że orientujesz się w tym, co dzieje się w danej branży.
- Media społecznościowe są mniej oficjalne niż codzienny kontakt z klientem przez telefon czy w czasie spotkania. Jest to powód, dla którego ludzie wolą kontaktować się z firmami w ten sposób. Zamiast długich wiadomości przesyconych formami grzecznościowymi, wysyłane są tam krótkie i spontaniczne zapytania i komentarze.
- Serwisy społecznościowe są w szczególności ważne dla sklepów internetowych z bazami w małych miejscowościach. Mała populacja danego miasteczka czy wsi oznacza, że niewielu ludzi zobaczy dany sklep. Dzięki mediom społecznościowym możesz stworzyć profil na takim samym poziomie, jak duże firmy osadzone w metropoliach i zacząć najpierw promować swój sklep wśród znajomych, którzy będą przesyłali Twoje linki do następnych znajomych, a ci do kolejnych…
Podsumowując, media społecznościowe to dzisiaj najszybszy sposób kontaktu z klientami. Zakładając profil na Facebooku czy Instagramie, będziesz mógł obserwować gusta i opinie swoich klientów i tym samym skierować działalność firmy na nową ścieżkę, która innym będzie dawała radość, a Tobie satysfakcję i zyski. Warto zaobserwować rynek i stworzyć małą internetową społeczność dla użytkowników Twoich produktów, aby iść z duchem czasu i rozwijać swoją działalność.