Skuteczne projektowanie sklepów internetowych — wskazówki i porady.
Każdy profesjonalny projektant witryn i sklepów internetowych doskonale wie, że dobrze „uszyta” grafika jest bardzo ważnym elementem do wybicia się wśród konkurencji. Będąc właścicielem biznesu działającego w sieci, nie zawsze jesteś w stanie być na bieżąco z aktualnymi trendami, rozwiązaniami lub modułami, które przybliżą Cię do objęcia czołowej pozycji na rynku. Od czasu do czasu warto porozmawiać z profesjonalistami i wprowadzić do swojego sklepu elementy, które zdecydowanie poprawią konwersję sprzedażową i sprawią, że klienci spędzą więcej czasu szukając swoich produktów.
1. Pierwsze wrażenie.
Tylko 50 milisekund dzieli potencjalnego klienta od decyzji, czy podoba się mu otwarta strona, czy nie. Warto zrobić wszystko, by ten czas został przełożony na rentowność biznesu. Wolno działające, pstrokate, nieprzemyślane, czy też niewczytujące wszystkiego strony, to najprostsza droga, by zniechęcić klienta już na samym początku. Konkurencja jest zawsze duża — nie pozwól, by klient przez podstawowe błędy, których można uniknąć, przeniósł się do niej.
2. Zdjęcia mają znaczenie.
Zgodnie z badaniami, kupujący zapamiętuje 80% tego, co widzi i 20% tego, co przeczyta. Dlatego też warto postawić na dobre zdjęcia, w pełni profesjonalne i oddające poziom firmy. Wykonywanie fotografii produktowej aparatem z telefonu czy też ściąganie kiepskiej jakości zdjęć z internetu nie pozwoli wycisnąć maximum możliwości ze sklepu internetowego. W obecnych czasach zdjęcia to 80% szaty graficznej, czy to w postaci bannerów głównych, dodatkowych czy produktów. Nawet najlepszy szablon graficzny można zepsuć fatalnymi zdjęciami. Dla celów wizerunkowych — ten punkt warto przyjąć jako priorytetowy.
3. Nawigacja po sklepie.
Nie ma nic gorszego niż klient, który nie znajdzie swojego produktu w sklepie, mimo iż ten znajduje się tam faktycznie. W wielu przypadkach głównym problemem jest fatalna nawigacja po sklepie. Wiele zagnieżdżeń, wiele podkategorii, skomplikowana wyszukiwarka niedziałająca w logiczny sposób. A do tego nieprzemyślany projekt menu kategorii, który jest mało przyjazny w użytkowaniu. Warto przekazać tę kwestię do analizy profesjonalistom, którzy zdecydowanie pomogą dopracować system poruszania się po witrynie w jak najlepszy sposób, co pozwoli znacząco zwiększyć konwersję sprzedażową.
4. Blog.
Moduł bloga nie tylko świetnie sprawdza się jako źródło ciekawych artykułów dla klientów odwiedzających stronę, ale jest też fenomenalną drogą do zwiększenia popularności witryny w Google. Im więcej ciekawego contentu zawrzesz na sklepie, tym większa szansa na pozyskanie nowych konsumentów. Co więcej, powyższe narzędzie można wykorzystać do promowania własnych usług i produktów w mniej oficjalny, bardziej podświadomy sposób. To bardzo ważny punkt, warto pamiętać o wprowadzeniu go do swojego sklepu internetowego.
5. Czat Online.
Te niepozorne narzędzie, które tak często pomijane jest przy projektowaniu, to potężna broń, dzięki której przewaga nad konkurencją będzie jeszcze większa. Wielu zagubionych klientów, szukając swojego wymarzonego produktu, potrzebuje go „już, tu i teraz”. Widząc aktywne okienko czatu, najczęściej od razu napiszą pytanie dotyczące produktu, a po satysfakcjonującej odpowiedzi — nabędą go w bardzo krótkim czasie, bez szukania po całym sklepie. Co więcej, dzięki takim dodatkom jak Czat Online, podwyższamy poczucie bezpieczeństwa. Osoba będąca na sklepie widząc, że po drugiej stronie jest człowiek, nie ma obaw, iż strona jest zwykłym oszustwem z np. niskimi cenami produktów.
6. Kody Rabatowe.
Często używana praktyka kodów rabatowych to same zalety. Dając od czasu do czasu niewielką zniżkę, w wielu przypadkach otrzymujemy kolejnego nowego klienta. Doświadczenie i statystyka mówi, że osoby mające kod rabatowy dokonując zakupu jednego produktu, dodatkowo przy okazji dobierają do koszyka kilka innych, które nie były brane pod uwagę przed wejściem na witrynę sklepu. Dla właściciela biznesu ta niewielka inwestycja w system kodów może zwrócić się w bardzo przyjemny sposób.
7. Optymalizacja koszyka.
Gdy klient, po udanym doborze interesujących go produktów, jest już na ostatnim etapie zamówienia, czyli koszyku-trzeba sprawić, by transakcja była dokonana w jak najszybszy i najbardziej przyjazny sposób. To bardzo ważny element ścieżki zakupowej i nie można pozwolić na to, by chętny opuścił koszyk tylko i wyłącznie dlatego, że jest on nieergonomiczny, nie wzbudza zaufania czy też pojawiają się błędy techniczne. Dobry projekt tego elementu musi być czytelny, przemyślany i przede wszystkim szybki.
8. Media społecznościowe.
Integracja sklepu z mediami społecznościowymi to absolutny must have. W obecnych czasach jest to jedna z głównych kart przetargowych w kwestiach wizerunkowych w internecie. Trzeba pamiętać, by umieścić wszelkie odsyłacze, linki i inne social elementy w widoczne miejsca tak, by nie było problemu z połączeniem kanałów sprzedażowych między sklepem internetowym, a np. Facebookiem czy też Google+. Powyższe punkty, to jeden z głównych elementów, nad którymi warto zastanowić się dłużej i dokładnie przemyśleć ich działanie. Najprostszą, paradoksalnie najtańszą i najskuteczniejszą metodą na ich wprowadzenie, jest skontaktowanie się ze specjalistyczną firmą w celu analizy i doprowadzenia ergonomii, logiki działania sklepu do perfekcji.