Sprzedaż internetowa z roku na rok staje się coraz bardziej popularna. Sklepy online nie są już jedynie wsparciem dla sklepów stacjonarnych, często są osobnym bytem, który funkcjonuje bez fizycznej formy. Wraz ze wzrostem znaczenia eCommerce i ogromnego zainteresowania zakupami w sieci, zwiększa się także konkurencja na rynku. Szczególnie widoczne jest to teraz, w okresie dynamicznych zmian społecznych związanych z pandemią COVID-19.
Sprzedawcy przenoszą swoje biznesy do Internetu lub dopiero decydują się na wkroczenie na rynek, mając nadzieje na zysk i pozostanie w grze na dłużej. Każdy, kto ma choć trochę wspólnego z branżą eCommerce wie, że jej rozwoju nie da się już zatrzymać. Jednak nie wszystkim uda się rozwinąć skrzydła i wyprzedzić konkurencję. Na szczęście istnieje kilka całkiem skutecznych sposobów, by zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia internetowego sukcesu i zbudowania pokaźnej bazy kontaktów.
Sklepy stacjonarne, aby być sklepami stacjonarnymi potrzebują lokum, w którym rozmieszczą swoje produkty, rozplanują przymierzalnie i punkt kas oraz rozwieszą informacje o rabatach i ofertach specjalnych. Doświadczenie klienta zależy tam od strategicznego rozmieszczenia towaru, atrakcyjnego wnętrza, zespołu sprzedawców, którzy będą wywoływać pozytywne emocje wśród klientów, a także wielu innych, nie mniej ważnych aspektów. Nie inaczej jest w przypadku eCommerce, gdzie swego rodzaju lokum stanowi strona internetowa, której atrakcyjność zależy od niemal tych samych elementów, które przed chwilą wymieniliśmy.
Tu również punktuje świetny projekt, pogrupowanie towaru w odpowiednie kategorie, poinformowanie o specjalnych ofertach i zniżkach oraz zainteresowanie i zaangażowanie odwiedzających do zakupów online. W obu omawianych przypadkach kluczowe jest określenie swojej grupy odbiorców, by móc, bazując na tych danych, stworzyć dla nich przestrzeń, której od nas oczekują.
Twoja strona eCommerce to nie zwykły katalog do zaprezentowania produktów i napędzania konwersji. To miejsce, do którego trafiają użytkownicy - Twoi potencjalni odbiorcy. Przestrzeń, w której możesz wsłuchać się w ich potrzeby i nawiązać z nimi relacje, poprzez odpowiednio zaprojektowaną komunikację. Ale jak to zrobić? Od czego zacząć? Jak przyciągnąć ich uwagę i nie pozwolić im odejść? Skąd czerpać wiedzę i inspirację na temat on-site marketingu? W tym artykule przyjrzymy się działaniom on-site i przeanalizujemy jak mogą pomóc Ci osiągnąć Twoje cele i dlaczego powinny stać się naprawdę ważną częścią Twojej całościowej strategii marketingowej.
1. Content
Treści oraz obrazy na Twojej stronie internetowej mają wpływ na jej całościowy odbiór przez odwiedzających. Ich forma, jakość oraz przekaz często decydują także o kolejnych podejmowanych przez użytkownika akcjach. Chodzi zarówno o odpowiednio dobrane nagłówki, całościowy projekt strony, jak i dłuższe formy tekstu, które możesz umieścić w Twojej witrynie.
Wchodząc do Twojego sklepu po raz pierwszy użytkownik prawdopodobnie nie zna Twojego asortymentu, a może nawet branży, w której działasz. Twoim zadaniem jest zaznajomić go z tematem, zarekomendować produkty i pozwolić mu dowiedzieć się o nich tego, czego akurat potrzebuje. Rozwiej jego wątpliwości odpowiadając na pytania w formie eksperckich artykułów blogowych, sekcji FAQ lub postaw na obie z nich. Dzięki temu będziesz postrzegany jako ekspert w swojej dziedzinie i być może przyczynisz się do sfinalizowania większej ilości transakcji.
Dzięki temu zabiegowi zapewnisz swoich odwiedzających, że niczego przed nimi nie ukrywasz i mogą liczyć na Twoje wsparcie na każdym kroku. Zyskasz także czas, który musiałbyś poświęcić na odpowiedzi na wielokrotne zapytania użytkowników, ponieważ wszystkie informacje znajdą w jednym miejscu.
Działania on-site marketingowe nastawione są na konwersję, a celem firm jest przede wszystkim zysk. Jednak nie wszystkie działania, które podejmujesz, powinny być nastawione jedynie na sprzedaż. Poza przekonaniem klientów do pozostania na Twojej stronie i do dokonania zakupu, możesz także wzmocnić pozycję Twojej firmy na rynku, a także pozyskać kluczowe dane o użytkownikach, które z całą pewnością okażą się pomocne podczas innych działań on-site’owych, do których płynnie przechodzimy.
2. Pop-upy
Wyskakujące okienka są jednym z działań stanowiących podstawę on-site marketingu. Uważa się je za irytujące, często nawet natrętne, jednak tylko w przypadku, gdy są nieprawidłowo zaprojektowane. Na początku ich istnienia nie uważano ich raczej za skuteczną formę reklamy, teraz są traktowane jako must-have niemal każdego eCommerce. Dzięki ich wykorzystaniu możesz przekonać odwiedzających do zapisania się do Twojego newslettera, a jednocześnie rozszerzyć swoją bazę kontaktów. Jednak jak zrobić to wystarczająco dobrze, aby nie zniechęcać odbiorców?
Przede wszystkim: nie przesadzaj!
Jeśli zdecydujesz się na stworzenie kilku pop-upów jednocześnie, możesz mieć pewność, że zniechęci to użytkowników i nie osiągniesz pożądanych rezultatów. Im więcej niechcianych okienek, tym mniejsza szansa na pozyskanie nowych subskrybentów.
Po drugie: nie przeszkadzaj!
Pewnie z łatwością przypomnisz sobie sytuację, gdy wchodząc na stronę internetową, jej zawartość zasłoniło Ci wielkie wyskakujące okienko. Czujesz to poirytowanie? Napięcie wzrasta, gdy z każdą kolejna sekundą wciąż nie znajdujesz przycisku, by je wyłączyć. To kolejny krok, którego powinieneś unikać, jeśli nie chcesz doprowadzić do opuszczania Twojego sklepu przez kolejnych użytkowników.
Przykładowy pop-up w widoku mobilnym
Nie musisz pokazywać pop-upów marketingowych odwiedzającym na samym początku ich podróży po Twoim sklepie. Możesz z łatwością umieścić je w miejscach, gdzie nie zasłonią ciekawej treści, a jednocześnie przyciągną uwagę użytkownika, zamiast jedynie go irytować. Chcesz przecież coś dzięki nim przekazać lub coś zyskać, prawda? Wkomponuj je więc w odpowiednie miejsca Twojej witryny, zależnie od tego, jakiego typu treści tworzysz i czego dotyczy dany pop-up.
Istnieją narzędzia, które mogą znacznie ułatwić Ci proces tworzenia i dopasowywania pop-upów do strony Twojego sklepu. W edrone, w ramach funkcjonalności On-site posiadamy cztery rodzaje pop-upów: Welcome Pop-up, Exit Pop-up, Action Pop-up i Recommend Pop-up, o których więcej przeczytasz tutaj. Każdy z nich możesz skonfigurować według własnych potrzeb, określając częstotliwość pojawiania się, warunki, które będą go wyzwalać, wybierając szablony graficzne, miejsce wyświetlania się na ekranie oraz wiele innych elementów. Pop-upy często używane są w połączeniu ze scenariuszem Subskrypcji Newslettera, co pozwala na sukcesywne budowanie bazy kontaktów oraz wysyłanie automatycznych maili. Mogą być również wykorzystywane do wyświetlania spersonalizowanych rekomendacji produktów oraz kuponów rabatowych.
Przykładowy pop-up w widoku desktopowym
3. Web Layers
Kolejnym elementem on-site’owej działalności, na który powinieneś zwrócić uwagę, są Web Layers. Są to banery, które wyświetlają się po wykonaniu przez użytkownika określonej akcji na stronie Twojego sklepu. Są nieco inne, niż pop-upy, jednak można traktować je jako ich rozszerzoną wersję. Nie działają na nie żadne blokery reklam.
Są bardziej dyskretną formą wiadomości on-site, ponieważ pozostają ukryte do czasu, gdy użytkownik nie najedzie na nie kursorem lub nie wykona określonego działania. Jeśli więc chcesz zwiększyć atrakcyjność swojej strony, będą one świetnym wyborem. Możesz wykorzystać je do informowania o premierach, ograniczonych w czasie ofertach, czy też wyprzedażach, do tworzenia szybkich akcji marketingowych, komunikacji okresowej oraz kampanii cross-sellingowych.
Co ważne, nie zasłaniają one treści na stronie i nie utrudniają poruszania się po niej. W systemie edrone możesz wybrać: Welcome WebLayer, Exit WebLayer lub Action WebLayer i dostosować je do estetyki Twojego sklepu. Ponadto masz do wyboru trzy formy: Overlay Beam, Beam Stripper oraz Filded Slider, o których więcej przeczytasz tutaj.
Przykładowy WebLayer w widoku desktopowym
4. Powiadomienia Push
Kolejnym elementem, który może znaleźć się na Twojej stronie internetowej w ramach on-site marketingu są powiadomienia push. Są to dosyć krótkie wiadomości, w których zawarty jest zarówno tekst jak i grafika. Ich celem jest przede wszystkim zaangażowanie użytkownika do podjęcia określonej akcji.
Powiadomienia pojawiają się w przeglądarkach użytkowników, którzy po wejściu na Twoją stronę internetową wyrazili zgodę na ich otrzymywanie. W przypadku komputerów widoczne są zazwyczaj w rogu ekranu, a na urządzeniach mobilnych w pasku powiadomień.
Sklepy internetowe są w czołówce jeśli mówimy o podmiotach, najczęściej wykorzystujących powiadomienia push. Dzięki nim z łatwością poinformujesz swoich odwiedzających o rabatach, promocjach oraz premierach produktów, a być może uratujesz kilka porzuconych koszyków. Push Newsletter od edrone pozwoli Ci na wyświetlanie użytkownikom powiadomień w tej samej przeglądarce, z której korzystali odwiedzając Twoją witrynę. Gdy wyrażą zgodę na otrzymywanie powiadomień, ciasteczka zapiszą się w ich przeglądarkach i co jakiś czas wyświetlą okienko z wiadomością.
Przykładowa wiadomość push w widoku desktopowym
Jeśli spędzasz zbyt dużo czasu zastanawiając się jak skutecznie sprowadzić użytkowników na Twoją stronę i wydajesz mnóstwo pieniędzy, aby ich odnaleźć i do tego zachęcić, może powinieneś zastanowić się nad optymalizacją Twojej inwestycji. Być może posiadasz już pop-upy lub zdecydowałeś się na tworzenie bloga, jednak nie przynosi to oczekiwanych rezultatów. Zastanów się nad formą swoich treści. Postaw na lekką, przyjazną, a przede wszystkim nienachalną komunikację, która poza przekonaniem odwiedzających do Ciebie, zachęci ich także do wykonania konkretnych operacji. Potraktuj ten artykuł jako podstawę do rozpoczęcia działań on-site’owych, które powinny być jednym z najistotniejszych aspektów Twojej strategii marketingowej.
Zainteresowany Edrone? Sprawdź szczegóły
Artykuł powstał we współpracy z edrone.
edrone.me to platforma SaaS wykorzystująca sztuczną inteligencję, która dostarcza rozwiązania klasy Instant ROI i Customer Experience dla eCommerce. Naszą misją jest przekształcenie każdego eCommerce w maszynę sprzedażową, dzięki rekomendacjom produktowym, on-site i off-site, ponad 20 gotowym do wdrożenia scenariuszom marketing automation, oraz zaawansowanym narzędziom do segmentacji i personalizacji komunikacji z klientami.