Chcąc uruchomić sklep internetowy Prestashop, należy wcześniej dokonać wyboru właściwego serwera (hostingu). Oferta tego typu rozwiązań dostępnych na rynku jest obecnie bardzo bogata i dość różnorodna. Nieodpowiedni serwer może przysporzyć wiele problemów. Dlatego warto dokładnie zapoznać się z rozwiązaniami oferowanymi przez firmy i znaleźć taki hosting, który sprawi, że nasz sklep internetowy będzie działał bez zarzutu. Serwer pod sklep Prestashop – podstawowe wymogi:
- system: Windows, Linux bądź Unix,
- baza MySQL 4.1.14 bądź nowsza,
- język PHP 5.0 lub nowszy.
Zdecydowana większość serwerów spełnia powyższe warunki, jednak zawsze lepiej sprawdzić, czy dostępne są odpowiednie parametry. Chcąc znaleźć odpowiedź na pytanie, jaki hosting pod sklep Prestashop będzie najlepszy, należy wziąć pod uwagę kilka kwestii, ale najważniejszą z nich jest szybkość działania witryny, ponieważ czas ładowania strony ma ogromny wpływ na konwersję. Rodzaje serwerów dla sklepów internetowych Dla małych sklepów internetowych optymalnym rozwiązaniem będzie hosting współdzielony SSD. Z kolei w przypadku przedsiębiorców planujących większa sprzedaż najlepiej sprawdzi się serwer VPS/hosting dedykowany bądź skonfigurowanych kilka serwerów VPS, gdzie każdy z nich będzie odpowiedzialny za inne czynności: jeden VPS do obsługi żądań ze strony www, drogi do obsługi zapytań bazy danych, trzeci do obsługiwania poczty.
Serwer w Polsce czy za granicą?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy lepszym wyborem będzie hosting polski czy zagraniczny. Obecnie jest wiele polskich serwerów z niskim czasem odpowiedzi, ale szybkość działania witryny często pozostawia wiele do życzenia. Dlatego warto mieć na uwadze również taki parametr, jak wydajność. Na jakie parametry jeszcze zwrócić uwagę? Na pewno istotne znaczenie ma pojemność. Na początku sprzedaży online nie są potrzebne duże ilości miejsca na serwerze, dlatego wystarczający powinien być hosting pod sklep o pojemności 1 GB lub większy. Transfer także nie musi być duży, zwłaszcza, że nowo zakładany sklep wiąże się z reguły ze stosunkowo niskim ruchem w początkowej fazie działalności. Można więc przyjąć, że odpowiedni będzie transfer 10 GB miesięcznie. Hosting pod sklep Prestashop powinien być elastyczny i skalowalny w czasie, aby można było go przystosować do zmieniających się potrzeb, bez konieczności przenoszenia zapisanych danych czy przestoju serwera. W przypadku sklepu internetowego, który powinien działać 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, ważny jest także czas bezawaryjnej dostępności serwera (uptime). Powinien wynosić 99,5% oraz więcej.