Globalny wybuch epidemii związanej z wirusem SARS-CoV-2 uderzył w nasze życie z nieoczekiwaną szybkością. Nasza codzienność z dnia na dzień uległa drastycznej zmianie, a stan epidemii poważnie wpłynął na pracę firm i przedsiębiorstw. W czasach gdy galerie handlowe i sklepy stacjonarne są zamknięte, przedsiębiorcy zwracają wzrok w stronę kanałów online. Możemy zaobserwować ogromną ilość nowych sklepów internetowych na rynku, co dla wielu właścicieli firm jest jedyną szansą na utrzymanie sprzedaży. Na szczęście otwarcie własnego sklepu internetowego jest bardzo prostym procesem i niemal każdy może to zrobić.
Dowiedz się, jak możesz w łatwy sposób przenieść swoją działalność do świata e-commerce i jak zmaksymalizować efektywność swojego sklepu internetowego.
Światło w czasach mroku
Koronawirus wywrócił polski biznes do góry nogami i dokonał solidnego przetasowania wśród firm. Nie ma branży, która w jakiś sposób nie byłaby dotknięta obecną sytuacją. Krzysztof Masłowski, CEO agencji marketingowej Verseo w swoim wpisie na portalu LinkedIn wskazał, jak wygląda sytuacja w różnych branżach.
Duże spadki odnotowały branże:
- turystyka,
- gastronomia,
- kosmetyka,
- szkolenia, targi i eventy
- usługi obarczone częstym kontaktem z klientem.
Verseo zaobserwowało wzrost w obszarach handlu jak:
- żywność,
- suplementy diety,
- moda.
Według raportu rynku przygotowanego przez platformę Shoper - powstaje ogromna ilość nowych sklepów internetowych względem danych z roku 2019. Patrząc na liczby od 1 stycznia do 15 marca 2019 i analogicznego okresu w roku 2020 widać wzrosty w ilości nowych sklepów internetowych - w szczególności w branży książki i multimedia (23% wzrostu) oraz w branży artykułów spożywczych (18% wzrostu). Ogromną popularność zyskują sklepy w branży odzieżowej oraz sklepy sprzedające suplementy diety i odżywki.
Więcej danych z raportu platformy Shoper znajdziesz tutaj
Paradoksalnie w czasach, w których cały biznes zamarł w bezruchu, okazało się, że rynek e-commerce kwitnie. Wiele firm ograniczyło budżety na reklamy w związku z szukaniem oszczędności, co z kolei przełożyło się na znaczne obniżenie kosztów CPC w platformach reklamowych jak Google Ads, Facebook Ads etc. Mentalność klientów również uległa zmianie, przez co pojawiły się nowe możliwości dla właścicieli sklepów internetowych.
Zakupy online bez wychodzenia z domu
Jak donosi Rzeczpospolita, społeczeństwo zareagowało na rekomendacje pozostania w domu błyskawicznie. ¾ Polaków unika niepotrzebnego wychodzenia z domu, a w przypadku firm aż 20% przeszło na pracę zdalną. Niesie to za sobą ogromną szansę dla sklepów internetowych. Dlaczego? Ponieważ rezygnując z zakupów w sklepach stacjonarnych, zwracamy się w kierunku zakupów elektronicznych, doceniając aspekty takie jak: dostawa do domu, bezpieczeństwo procesu zakupów oraz wygodę zakupów internetowych.
Warto również zwrócić uwagę na kilka faktów związanych z osobami, które zdecydowały się pozostać w domu lub podlegają kwarantannie. Jest wiele czynników, które mają wpływ na chęć zakupów online i część z nich jest dość prozaiczna np.: nuda. Ludzie z dostępem do komputera, znudzeni kwarantanną i brakiem możliwości swobodnego poruszania się na zewnątrz, chętniej przeglądają oferty sklepów internetowych.
W przypadku osób, pracujących zdalnie mówimy o wysoko opłacanych specjalistach, którzy również mogą stanowić cenną grupę odbiorców dla naszych treści reklamowych i oferty sklepu. Są to osoby o dużej świadomości i doświadczeniu w zakupach internetowych, które chętnie wybierają kanał e-commerce i doceniają różnorodność metod płatności online oraz opcji doręczenia przesyłki.
Podobne zjawisko możemy zaobserwować na arenie międzynarodowej. We Włoszech sprzedaż kanałami online znacząco wzrosła w okresie luty-marzec i nadal zachowuje tendencję wzrostową. 8 marca sprzedaż w tym kraju wzrosła aż o 90% względem analogicznego okresu w roku 2019! To pokazuje, że nawet w krajach, w których sytuacja epidemiologiczna jest bardzo poważna, branża e-commerce może swobodnie funkcjonować i odnotowywać zyski. Dzięki dostępności narzędzi i firm, które zajmują się budową sklepów internetowych, niemal każdy może spróbować swoich sił w sprzedaży internetowej. Przejdźmy zatem do właściwej części tego artykułu - czyli jak założyć własny sklep internetowy.
[źródło: https://www.statista.com/statistics/1101844/impact-of-coronavirus-covid-19-on-e-commerce-in-italy/]
Zakładamy własny sklep internetowy - od czego zacząć?
Dzięki licznym narzędziom dostępnym na rynku proces zakładania sklepu internetowego jest stosunkowo prosty i nie musisz być programistą, aby samodzielnie przenieść swoją działalność do świata online. Rekomendujemy wypróbowanie platform umożliwiających budowę sklepu internetowego jak Shoper, Shopify, Wix.
Do założenia sklepu potrzebujemy jednak własną domenę. Pamiętaj, że Twoja domena powinna nawiązywać do wykonywanej działalności lub sklepu stacjonarnego. Dzięki temu Twoi klienci łatwo ją zapamiętają. Unikaj długich domen i zwróć uwagę na końcówkę adresu np: .pl .com. .store .net .edu. To właśnie wybór końcówki ma główny wpływ na cenę domeny. Końcówki .pl oraz .com są najczęściej wybierane, jednak widzimy wzrost zainteresowania końcówkami specjalistycznymi - np.: store. Łatwo wpadają w ucho i od razu wskazują na charakter naszej działalności. W przypadku sklepu internetowego jest to cenny atut.
Korzystając z platform do budowania sklepów internetowych, proces wygląda bardzo podobnie, niezależnie od narzędzia, które wybierzemy. Wszystko zaczyna się od wyboru interesującego nas szablonu. Warto przetestować wspomniane platformy. Każda oferuje okres próbny, w którym możemy przez ok. 14 dni wykreować własny sklep internetowy i przekonać się, które narzędzie najbardziej nam odpowiada.
Po wybraniu szablonu, który odpowiada naszej branży, możemy go dostosować do naszych potrzeb. Ustawić metodę płatności oraz formy wysyłki. Warto również pochylić się i zweryfikować widok mobilny. Coraz częściej dokonujemy zakupów przez telefon lub tablet, dlatego przejrzystość widoku mobilnego ma znaczący wpływ na konwersję. Gdy struktura Twojego sklepu internetowego jest już gotowa, należy ustawić przekierowanie dla Twojej domeny. Pozostaje poinformować klientów, że jesteś online i przyjąć pierwsze zamówienia!
Sklep internetowy na miarę naszych czasów!
Jest kilka elementów, które okażą się bardzo pomocne w obecnej sytuacji. Stawiając pierwsze kroki w tych trudnych czasach, pamiętaj, aby poinformować swoich klientów o:
- regularności dostaw
- opcji dostawy pod drzwi
- bezpieczeństwie procesu zakupów
Regularność dostaw zapewnisz sobie, nawiązując współpracę z firmą kurierską. Większość dostępnych na rynku firm oferuje własne API, które pozwoli nam zintegrować nasz sklep internetowy z usługą kurierską i uczynić cały proces transportu towarów niemal bezobsługowym. Warto również wziąć pod uwagę opcję dostawy do Paczkomatów, zwłaszcza że obecnie mamy dostęp do aplikacji, która automatycznie otwiera skrzynkę po zbliżeniu się odbiorcy do urządzenia.
Dla zabezpieczenia swojego sklepu konieczny jest certyfikat SSL, który łatwo zakupić i zainstalować niezależnie od wybranego przez nas oprogramowania do budowy sklepu.
Jeśli sprzedajesz produkty, niezbędne ludziom w trakcie kwarantanny, warto wyróżnić je w osobnej kategorii lub sekcji na stronie. W ten sposób osoba lądująca na stronie sklepu, szybko dotrze do najważniejszych produktów. Pomyśl o budowie zaufania wśród klientów, co możesz osiągnąć poprzez dodanie do sklepu internetowego znaków jakości oraz opinii osób, które dokonały zakupu.
Docieraj do nowych klientów
Nasz sklep jest gotowy, pora zbudować kampanię promującą. Sytuacja związana z koronawirusem odcisnęła swoje piętno na branży reklamowej, ale mamy kilka szans. Głównym elementem, który pozytywnie wpływa na rynek e-commerce, jest obniżenie średniego CPC (kosztu za kliknięcie) w platformach reklamowych jak Google Ads lub Facebook Ads. Ma to związek z obniżeniem wydatków na reklamę przez firmy, które szukają oszczędności. Otwierając nowy sklep internetowy, możemy wykorzystać ten fakt i uruchomić wydajną kampanię reklamową.
Warto również pomyśleć o osobach lądujących na stronie głównej swojego sklepu. Zwróć uwagę, że marki takie jak: Media Markt, Agata Meble, Reserved stawiają na przejrzystość informacji oraz wyróżnienie przydatnych w obecnych czasach produktów na front.
Kategorie takie jak - pracuj w domu oraz #zostańwdomu przykuwają wzrok i cieszą się dużym zainteresowaniem kupujących.
Oto przykład ze strony Mediamarkt.pl - kategoria Pracuj w domu! Zostań w domu! wskazuje na produkty, które mogą być przydatne osobom pracującym w trybie zdalnym (już wiesz, że to duża część społeczeństwa). Ciekawy jest drugi baner, pod produktami, informujący o dostawie w ten sam dzień. To cenna informacja dla wszystkich klientów kupujących online!
Kolejny przykład tym razem sklepu marki Agata Meble. Zwróć uwagę na komunikat o niedostępności salonów stacjonarnych. Tym samym, marka podkreśla łatwość dokonywania zakupów przez internet oraz możliwość złożenia zamówienia przez telefon.
Trudne czasy, nowe możliwości!
Z raportów rynku e-commerce wynika, że w ostatnim czasie konsumenci chętniej dokonują zakupów przez internet, rośnie wartość pojedynczego koszyka oraz łączna ilość konwersji dokonywanych w sklepach internetowych. Dzięki łatwości, z jaką możemy wejść w świat handlu internetowego oraz dostępności narzędzi do promocji naszego biznesu, jesteśmy przekonani, że lepszego momentu na otwarcie sklepu internetowego nie będzie.
Jeśli do tej pory Twój biznes opierał się na sprzedaży offline, teraz jest odpowiedni czas na otwarcie się na kanały online. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zadaniu, zespół specjalistów Maxsote służy pomocą. Pomożemy Ci dobrać odpowiednie rozwiązanie i przygotujemy dla Ciebie sklep internetowych na miarę Twoich potrzeb.
Folding@Home
Na zakończenie warto wspomnieć o wyjątkowej akcji, która zyskuje popularność na całym świecie, a jej cel jest naprawdę szlachetny. Folding@Home to globalna inicjatywa, której zadaniem jest wsparcie naukowców zajmujących się badaniem koronawirusa. Inicjatywa skupia naukowców-ochotników przeprowadzających symulacje dynamiki białek koronawirusa na własnych komputerach.
Rezultaty symulacji mogą okazać się przełomowe w procesie leczenia i tworzenia szczepionki na wirusa. Oczywiście, takie symulacje pochłaniają ogromną ilość zasobów obliczeniowych, dlatego w ramach akcji każdy może wspomóc akcję udostępniając np. nieużywany komputer.
Aby pomóc wystarczy tylko zainstalować i uruchomić dedykowane oprogramowanie: foldingathome na sprzęcie komputerowym - oprogramowanie działa w środowiskach: MacOS, Windows, Linux. Wspólnie, możemy dołożyć swoją cegiełkę do walki z wirusem.