Rynek sprzedaży online rozwija się na całym świecie w bardzo dynamicznym tempie, co dodatkowo przyspiesza proces globalizacji, a także rozwój technologii oraz sztucznej inteligencji. Ważny jest również fakt, że ponad 70% Polaków preferuje zakupy w sieci. Wszystkie te elementy sprawiają, że prowadzenie sklepu internetowego jest prawdziwym wyzwaniem. Rosnąca konkurencja oraz coraz wyższe wymagania klientów sprawiają, że potrzebny jest nie tylko dobry produkt w atrakcyjnej cenie, ale również wygodna w obsłudze, atrakcyjna witryna.
W przypadku branży e-commerce celem każdej strategii jest generowanie ruchu na stronie oraz zdobywanie wysokiej jakości leadów. W jego osiągnięciu nieocenioną pomocą okaże się optymalizacja i pozycjonowanie. W jaki sposób przykuć uwagę potencjalnego klienta? Jak go zatrzymać na dłużej? Warto wiedzieć, czym jest optymalizacja i jak wykorzystać jej narzędzia w sprzedaży online.
Jakie korzyści można zyskać dzięki pozycjonowaniu e-commerce?
Na początek warto przypomnieć sobie, czym jest SEO, czyli Search Engine Optimization? Ten długotrwały proces pozwala na poprawę widoczności strony internetowej w SERP-ach oraz uzyskanie przez nią jak najwyższej pozycji rankingowej. W tym celu podejmowany jest szereg działań on-site i off-site, wspierających komunikację nie tylko z potencjalnymi klientami, ale również algorytmami oraz robotami sieciowymi.
Wykorzystując pozycjonowanie w handlu internetowym, mamy szansę na poprawę swojej strony, a dokładniej na:
- poprawę ruchu,
- zwiększenie konwersji,
- dotarcie do większego grona klientów,
- generowanie leadów,
- zwiększenie zysków,
- rozwój firmy.
W zakres optymalizacji e-commerce wchodzą następujące elementy: atrakcyjny wygląd witryny, łatwa nawigacja, odpowiednie opisy produktów oraz maksymalizacja pozytywnych wrażeń klientów, czyli UX. Są to działania, które można kontrolować samodzielnie lub we współpracy z wyspecjalizowaną agencją. Eksperci e-commerce posługują się profesjonalnymi narzędziami, aby od podstaw budować jak najlepszy wizerunek marki.
Największy problem sklepów online: porzucony koszyk
Obecnie w całej sieci jest ponad 20 milionów sklepów internetowych. To całkiem spora konkurencja. Każda z witryn mierzy się jednak z problemem porzuconych koszyków zakupowych. Według badań aż 70% klientów rezygnuje z zakupów przed ich finalizacją. Co może być tego przyczyną? Odpowiedź stanowią kwestie z pogranicza optymalizacji i psychologii marketingu, takie jak:
- dodatkowe okna otwierające się przed przejściem do kasy;
- zbyt długi i/ lub skomplikowany proces realizacji transakcji;
- zbyt wysokie koszty wysyłki;
- zbyt długi czas oczekiwania na przesyłkę;
- wolno ładująca się strona internetowa.
Za pomocą SEO można sprawić, że ścieżka zakupowa będzie bardziej przystępna dla potencjalnego klienta. Najlepsi sprzedawcy muszą myśleć niekonwencjonalnie, poszukując sposobów na stworzenie prostego i przyjemnego shopping experience. Warto w tym celu:
- zilustrować kupującemu, ile kroków do dokonania transakcji przed nim zostało – kluczem jest transparentność;
- ograniczyć liczbę stron i dodatkowych okien, które wywołują zakłopotanie i stres;
- dostarczyć wszelkich informacji o produkcie: jego dostępności, wariantach, cenie, promocjach, kosztach wysyłki bądź darmowej wysyłce;
- skonfigurować stronę tak, aby klient mógł powrócić do zakupów w późniejszym czasie.
Rozwiązaniem na porzucone koszyki może być scenariusz automatyzacji
Jakie kroki wykonać podczas optymalizacji witryny e-commerce?
Należy zacząć od elementów związanych z budową strony internetowej. W późniejszym etapie będzie można wdrożyć różne strategie nastawione na pozyskiwanie klientów.
Techniczna optymalizacja SEO
Po pierwsze: projekt strony – musi być ona przejrzysta i jak najbardziej uproszczona. Klient w pierwszej kolejności zwraca uwagę na elementy wizualne i estetyczne, dopiero potem koncentruje się na układzie, nawigacji, kategoriach czy możliwościach wyszukiwania interesującego go produktu bądź usługi.
Po drugie: słowa kluczowe – to właśnie one zwiększają widoczność strony w SERP-ach. Im lepsze dopasowanie do fraz wpisywanych przez klienta, tym wyższa pozycja rankingowa. Ważne jest więc stworzenie modelowych odbiorców, określenie ich płci, wieku, wykształcenia, zawodu, miejsca zamieszkania oraz zainteresowań.
Po trzecie: optymalizacja treści. Należy uważać na duplikaty oraz zwrócić uwagę na poprawność językową i przedstawienie niezbędnych informacji o produkcie. Szczególnie przydatne w tym kontekście będą materiały wizualne, linkowanie wewnętrzne, proponowanie podobnych produktów. Wszystko to, z czym klient ma kontakt, traktowane jest jako treść.
Po czwarte: mobilność. Konsumenci najczęściej posługują się smartfonami ze względu na możliwość korzystania z nich niemal w każdym miejscu – w pracy, w domu, w komunikacji publicznej, na wakacjach. Należy więc zadbać o responsywność strony, tym bardziej że jest ona czynnikiem rankingowym dla Google.
Po piąte: prędkość ładowania strony. Im dłuższy czas oczekiwania, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik opuści witrynę. Ma to duży wpływ na proces decyzyjny i szybkość dokonywanych transakcji. Optymalny czas powinien wynosić maksymalnie 3 sekundy.
Wsparcie dla SEO. Co dodatkowo wdrożyć do sklepu online?
Mając już solidne fundamenty, należy zadbać o:
- Content marketing. Strategia ta pozwala zbudować długotrwałe relacje z odbiorcami, a dziś liczy się coś więcej niż produkt – chodzi o doświadczenia.
- Reklama Pay Per Click. Jej największymi zaletami są natychmiastowe działanie oraz możliwość dotarcia do bardzo wąskiego grona klientów. Zwiększa widoczność w sieci i wpływa na popularność witryny.
- Personalizacja usług. Bezpośredni zwrot do klienta w reklamie bądź w wiadomości mailowej sprawia, że trudniej odrzucić naszą ofertę.
- Integracja z social mediami. Facebook, Instagram i TikTok to obecnie najwięksi giganci. Warto więc nawiązać współpracę z influencerami, aby zwiększyć swoje zasięgi.
- Programy lojalnościowe, newslettery i konkursy. To właśnie one zachęcają do finalizacji zakupu oraz niwelują ryzyko porzuconego koszyka.
Słowo na koniec
Optymalizacja witryn e-commerce to wieloetapowy proces, który wymaga od właściciela sklepu holistycznego podejścia. Najważniejsza jest dobra komunikacja z potencjalnym klientem. W świecie online jest to trudniejsze, bowiem wszystko odbywa się za pośrednictwem ekranu. Z tego względu tak ważne jest wspieranie SEO dodatkowymi działaniami, które zapewnią ruch na stronie, a przez to będą wpływać na generowanie zysków.