🔥Przygotuj swój sklep na Black Friday - Sprawdź szczegóły!🔥
Pakiet startowy Maxsote
2 039,00 zł
Responsive Web Design – co to właściwie jest RWD?

Responsive Web Design polega na projektowaniu stron internetowych, które automatycznie wykrywają rozmiar i proporcje okna przeglądarki, dostosowując do nich swój układ. Witryna modyfikuje swój układ nie tylko do rozmiaru wyświetlacza, ale również okna przeglądarki, które z jakichś przyczyn chcemy zmniejszyć, zwęzić czy poszerzyć. Jedyne scrollowanie, które musimy wykonywać podczas korzystania ze strony opartej na szablonie RWD, to góra-dół. Zastosowanie szablonu RWD przekłada się nie tylko na samą czytelność strony, ale również na jej estetykę. Możemy mieć pewność, że dowolny odbiorca będzie postrzegać naszą witrynę jako profesjonalną i zgodną z obecnymi trendami.

 

Kiedy i jak powstał Responsive Web Design?

 

O pojęciu Responsive Web Design po raz pierwszy wspomniał w swoim artykule web designer, Ethan Marcotte. W 2010 roku pisał on o technice, która ma zrewolucjonizować projektowanie stron internetowych. Co ciekawe jednak, pierwsza tego rodzaju witryna powstała już pod koniec 2001 roku, należąc do koncernu samochodowego Audi. Nie był to co prawda projekt idealny, ponieważ szablon RWD działał bez zarzutu jedynie w przypadku przeglądarki Internet Explorer.
Oficjalna prezentacja możliwości RWD została opublikowana w 2004 roku i wciąż możemy zobaczyć ją w Sieci. Od tamtego czasu web developerzy przystąpili do prac nad projektami stron określanych jako responsywne. Prawdziwy przełom nastąpił jednak po publikacji szczegółowego, wyżej wspomnianego artykułu Ethana Marcotte’a. Szablony i grafiki RWD szybko stały się największymi trendami w projektowaniu stron internetowych, a dziś uznawane są za absolutny obowiązek.

 

Dlaczego warto mieć szablon RWD?

 

Strony internetowe nieposiadające szablonu RWD są postrzegane jako archaiczne, jednak to nie ich jedyny problem. Specjaliści SEO informują, że witryny nieresponsywne mogą być wykluczane przez algorytm Google, przez co stają się gorzej pozycjonowane w wyszukiwarkach. Jeśli strona internetowa służy nam do prowadzenia działalności, na przykład jest to sklep internetowy, niskie pozycjonowanie może stanowić spory problem w rozwoju firmy.
Coraz więcej współczesnych użytkowników Sieci przegląda witryny wyłącznie na urządzeniach mobilnych. W Polsce jest to zdecydowana większość, która korzysta główne ze smartfonów. Tymczasem to na urządzeniach mobilnych najgorzej prezentują się strony nieresponsywne. Są nieczytelne i zwykle nie spełniają swoich założonych funkcji. Przykładowo nie ma możliwości dodania przez nie produktów do koszyka, nie można opłacić zamówienia czy nawet przejrzeć oferty.
Większość zaufanych oprogramowań dla sklepów internetowych pozwala swoim użytkownikom na zmianę szablonu strony z klasycznego na RWD. Posiadają go w standardzie profesjonalne platformy e-commerce, np. Shoper. Właściciele sklepów zyskują możliwość skorzystania z bezpłatnego szablonu, zakupu jednego z gotowych, jednak bardziej zaawansowanych lub zlecenia zamówienia na w 100% spersonalizowaną identyfikację wizualną.

 

Grafika RWD czy strona mobilna?

 

Alternatywę dla szablonu RWD stanowić może osobna, mobilna wersja strony. Rozwiązanie to pozwala na uzyskanie lepszego efektu, jeśli chodzi o UX (user experience), czyli tzw. wrażenia użytkownika podczas korzystania z witryny. Te z kolei przekładają się na wyższą skuteczność sprzedaży.
Niestety projekt strony mobilnej wiąże się ze stworzeniem na nowo całego szablonu, a także modyfikacji poszczególnych elementów, takich jak grafiki. Sam układ strony mobilnej powinien zostać dokładnie zaplanowany, uwzględniając standardowe zachowania użytkowników urządzeń mobilnych. Przykładowo preferują oni automatycznie zaczytujące się produkty zamiast klasycznej paginacji.
Zaprojektowanie osobnej wersji mobilnej dla naszej strony internetowej wiąże się ze sporym kosztem. Dlatego zazwyczaj z rozwiązania tego korzystają rozwijające się przedsiębiorstwa, które są w stanie wygospodarować środki na taki dodatkowy projekt. Dla początkujących jednak znacznie lepsze rozwiązanie stanowić będzie grafika RWD, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że przykładowo Shoper posiada ją „w cenie”.

Zapisz się do newslettera i otrzymaj 100 zł rabatu (dla zamówień powyżej 500 zł netto) lub aplikację na miesiąc gratis! Sprawdź szczegóły...
© Copyright 2024 MAXSOTE.pl All rights reserved.
do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl